ZAWIADOMIENIE
o zmianie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązującej od 1 marca 2018 r.
Na podstawie art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2017.1289 z póź.zm.)
Burmistrz Dukli zawiadamia, że uchwałą Rady Miejskiej w Dukli nr XLIX/329/18 z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2018 r., poz. 599) została zmieniona stawka za odpady komunalne. Obowiązujące stawki od 1 marca 2018 r. to:
za odpady segregowane – 11,00 zł
za odpady niesegregowane – 20,00 zł
Zmiana stawki nie powoduje obowiązku składania przez właścicieli nieruchomości nowych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Do wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych, wysyłane są zawiadomienia o wysokości miesięcznej opłaty, wyliczonej jako: liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość podana w deklaracji pomnożona przez nową stawkę opłaty. Opłatę należy uiszczać w wysokości podanej w zawiadomieniu.
Dotychczas obowiązujące terminy opłat nie ulegają zmianą i pozostają one w niezmienionej formie tj.
- za styczeń i luty – do 10 marca
- za marzec i kwiecień – do 10 maja
- za maj i czerwiec – do 10 lipca
- za lipiec i sierpień – do 10 września
- za wrzesień i październik – do 10 listopada
- za listopad i grudzień – do 10 stycznia następnego roku.
Skąd konieczność zmian?
System zakłada, aby dochody uzyskane z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi pokryły w całości poniesione koszty jego funkcjonowania. Zgodnie z art. 6 r. ust. 2 ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z pobranych opłat gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
- odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- tworzenia i utrzymania punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,
- obsługi administracyjnej tego systemu,
- edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Na wysokie koszty związane z odbiorem odpadów wpływają:
- Odległość Gminy Dukla do RIPOK-u w Krośnie do, którego muszą być oddawane odpady zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Obszar Gminy Dukla, z którego odbierane są odpady jest dużo większy niż obszar gmin sąsiednich.
- Koszty usługi związanej z transportem i odbiorem odpadów z terenu Gminy Dukla, którą świadczy firma wyłoniona w drodze przetargu publicznego, która zaoferowała najkorzystniejszą cenę. Jednakże koszt odbioru i transportu odpadów zaoferowane przez tego wykonawcę jest dwukrotnie wyższy w stosunku do roku 2017.
- Wzrosły koszty odbioru odpadów w Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Krośnie, do której Gmina Dukla musi przekazywać zebrane odpady niesegregowane i biodegradowalne.
- W porównaniu do Gmin sąsiednich wytwarzamy większą ilość odpadów głównie niesegregowanych, mimo iż ilość mieszkańców zamieszkałych jest porównywalna. Wytwarzamy o około 50% więcej odpadów niż Gmina Chorkówka i o około 75% więcej niż Gmina Miejsce Piastowe (większa ilość odpadów wpływa na większe koszty systemu) – dane za 2017 r.
Ilość odpadów niesegregowanych za 2017 r. w Mg (tonach) – cena za 1 tonę w RIPOK-u w Krośnie 378,00 zł | Ilość wytworzonych odpadów biodegradowalnych w Mg (tonach) | Ilość odebranego popiołu w Mg (tonach) | |
Gmina Dukla | 1 404 | 140 | 204 |
Gmina Chorkówka | 937 | 0,8 | 45 |
Gmina Miejsce Piastowe | 785 | 114 | 208 |
Informuje jednocześnie, że Gmina Dukla podjęła działania zmierzające do zahamowania wzrostu kosztów odpadów. Ograniczono koszty poniesione na worki (wprowadzono limit worków), jak również ograniczono sposób odbioru odpadów zielonych (odbiór od 1 stycznia tylko w Gminnym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Dukli).